پرش به

خوش آمدید به انجمن پارس ارتباط
برای استفاده از تمام امکانات انجمن عضو شوید ، اگر قبلا عضو شده اید ، وارد انجمن شوید. از لینک های زیر برای عضویت یا ورود به انجمن استفاده نمایید. .لحظات خوشی را برای شما آرزومندیم.
ورود به انجمن عضویت در انجمن
تصویر

چگونه اتصال ADSL خود را بررسی کنیم؟

Annex M Annex A SNR شما از کدام استاندارد ADSL اس

بدون پاسخ

#1
M.Gholizade

M.Gholizade

    عضو انجمن پارس ارتباط

  • Members
  • ستاره
  • 14 ارسال

شاید برای شما هم بارها اتفاق افتاده باشد که اتصال ADSL شما قطع و وصل میشده و یا بکل متصل نمیشده و شما تلاش کرده اید تا با تماس گرفتن به مرکز پشتیبانی مشترکین با کمک راهنمایی های پشتیبان بصورت تلفنی و یا حتی استفاده از پشتیبان فنی بصورت حضوری مشکل را برطرف نمایید. بایستی بدانید که در صورتیکه همه چیز بدرستی در اتصال بین شما و سرور های سرویس دهنده اینترنت پر سرعت شما رعایت شده باشد سایر مراحل شامل یک سری روتین های مشخص می شود که خودتون هم می تونید با انجام اونها از برقراری اتصال مناسب مطمئن شوید.

 

چگونه اتصال ADSL خود را بررسی کنیم؟

در وهله اول بررسی سرویس شما بایستی بتوانید از کیفیت سرویس آگاه شوید و این اطلاعاتی نیست که دانستن آنها نیاز به دانش پیچیده و یا تجهیزات خاص داشته باشد و شما نیز می توانید با استفاده از پنل تنظیمات مودم خودتون از اونها آگاه شوید. در حالت عادی زمانیکه وارد پنل تنظیمات مودم می شوید شما به صفحه اطلاعات وضعیت مودم یا همان Status هدایت می شوید که در ساده ترین حالت داده هایی را بصورت زیر بشما نشان می دهد. این اطلاعات هر کدام مختص به یکی از عواملی است که در مودم به برقراری ارتباط ما با سرور های DSLAM سرویس دهنده کمک می کند، که بعنوان مثال در بخش WAN تنظیمات ارتباط راه دور شما نشان داده می شود و که مربوط به نحوه انجام تنظیمات اولیه مودم شما می باشد

 

WAN-Stats.png

بعنوان مثال در جدول قسمت WAN شما می توانید کانال های PVC تنظیم شده روی مودم را ببینید که هر کدام مختص به اتصال با یک VPI و VCI خاص می باشند و در این مثال کانال PVC4 با VPI و VCI سرویس دهنده مخابرات که صفر و سی و پنج می باشند تنظیم شده است که در ستون Encapsulation نوع ارتباط آن از نوع PPPoE ذکر شده است که Status آن بالا یا فعال می باشد که در صورت درست برقرار شدن ارتباط شما مقادیر آدرس های IP اختصاص داده شده به شما در اینترنت قابل مشاهده خواهند بود که در این مورد آدرس اختصاص داده شده به مودم من 151.238.243.100 میباشد و درست بمانند حالت DHCP تنظیمات شبکه محلی منزلتان در شبکه محلی واقع در شرکت سرویس دهنده نیز سایر تنظیمات بصورت خودکار به شما اختصاص داده شده است. ولیکن بخشی که از اهمیت بالاتری برای عیب یابی بر خوردار است اطلاعات مربوط به خط ADSL شماست.

این اطلاعات می توانند بمانند تصویر یکجا آورده شوند و یا اینکه بصورت پراکنده در زبانه های مختلف با اسم هایی متفاوت آورده شده باشند پس در صورت عدم مشاهده هر کدام تلاش کنید یک از این موارد ذکر شده را بیابید تا الباقی را نیز در نزدیکی آن بتوانید پیدا کنید. بعنوان مثال ADSL Firmware Version نشان دهنده نسخه سیستم عامل اختصاصی مودم شماست که با بررسی آن با اطلاعات سایت تولید کننده می توانید از بروز بودن آن بجهت دریافت خدمات بهتر اطمینان حاصل کنید که البته باز هم با مبحث ما خیلی مربوط نیست پس میپردازیم به گزینه بعدی که گزینه مهمی است.

Connection-Stats.png

گزینه Line State به معنی وضعیت ارتباط DSL شما با مرکز است که در این مودم در صورتیکه Showtime باشد خط فعال است و در صورتیکه ارتباط قطع باشد Deactivated می باشد و در زمان برقراری ارتباط نیز برای مدت کوتاهی بروی حالت Activation می ماند. پس اگر نمی توانید چراغ های مودم را ببینید و فقط به پنل آن دسترسی دارید در صورتیکه عبارت هر چند دقیقه Deactivate شود و دوباره بحالت Activation رفته و پس از تغییر به حالت Showtime دوباره Deactivate شود بدین معنیست که چراغ DSL یا لینک شما روشن میشود چند ثانیه چشمک می زند و ثابت می شود ولی دوباره خاموش شده و همین مراحل را تکرار میکند.

شما از کدام استاندارد ADSL استفاده می کنید؟

×Ads by CinemaPlus-3.3cگزینه های بعدی Modulation و Annex Mode هستند که به شما کمک می کنند تا نوع ارتباط با سرور را بهتر درک کنید و بدون توجه به نوع سرویس و یا کیفیت سرویس دهی شرکت طرف قرارداد از قابلیت های ارتباط برقرار شده مطلع شوید. بعنوان مثال با توجه به تصویر می توانیم دریابیم که یک سرویس با Modulation از نوع G.DMT استاندارد ADSL 1 را برای ارسال داده استفاده می کند که تنها طول خط تلفنی حدود شش کیلومتر می تواند داشته باشد و پس از آن دیگر سرویس دهی ممکن نمی باشد، پس در صورتیکه فاصله شما از مرکز مخابراتی منطقه بیشتر از این مقدار است بایستی افت خدمات شدیدی را تجربه کنید که حداکثر سرعت دانلود هشت مگابیت بر ثانیه آنرا کاهش می دهد و تأثیر مشابهی بر روی سرعت آپلود یک مگابیت بر ثانیه ای آن خواهد داشت. حال اگر این مقدار ADSL 2 باشد حداکثر مسافت هفت کیلومتر خواهد شد ولیکن تا سرعت دانلودی بالغ بر دوازده مگابیت بر ثانیه را می توانید تجربه کنید که البته در مسافت های دور از مرکز مخابرات با ADSL 2+ تفاوت چندانی ندارد. در ادامه در صورتیکه سرویس دهنده شما از Annex A استفاده نماید سرعت آپلود شما همان حدود یک مگابیت بر ثانیه خواهد بود ولیکن در صورتیکه سرویس Annex M بر روی خط شما فعال شده باشد شما می توانید تا سرعت آپلودی حدود سه مگابیت بر ثانیه را تجربه کنید.

چگونه متوجه سرعت سرویس خود شویم؟

اما اینکه شما به یک سرویس با مادولاسیون ADSL 2+ متصل شده باشید یا خیر تضمینی برای کیفیت خدمات دریافتی شما ارائه نمی دهد و سایر فاکتور ها در برآورد سرعت نهایی شما تأثیر دارند. مثلا با نگاه به بخش بعدی شما می توانید با توجه به مقدار Max Rate سرعت ارتباط شما با CMUX مستقر در مرکز مخابرات منطقه را بدست می آورید ولیکن این سرعت Data Rate یا Line Rate است که سرعت اختصاص داده شده به شما توسط سرویس دهنده اینترنت را تعیین می کند. خب بعنوان مثال پهنای باند اتصال شما برای دانلود در Max Rate زیر عبارت Downstream ذکر شده است که برابر است با 4416 kbps که با تقسیم آن بر 1024 مقدار 4.3 mbps بدست می آید، ولی سرعتیکه سرویس دهنده ای مثل مخابرات به شما اختصاص داده است مقابل عبارت Data Rate نوشته شده است که مقداری برابر 1152 kbps می باشد که معادل 1.1 mbps می شود.

افت سیگنال چیست؟

اما اینها همه رقم هایی است که بر روی کاغذ نوشته می شود و فاکتور های دیگری نیز در تعیین سرعت شما تأثیر دارند که به شرایط ارتباط فیزیکی بین مودم شما و مرکز مخابرات بستگی دارند. برای اینکه بهتر این فاکتور ها را درک نمایید بایستی بدانید خطوط تلفن نیز خود باعث افت کیفیت سیگنال هایی که بشما می رسند می شوند و برای همین است که با بیشتر شدن فاصله شما با مرکز مخابراتی کیفیت سرویس شما دچار افت می شود. این افت سیگنال که بر اثر طول مسافت یا مشکلات خطوط ایجاد می شود در مقابل عبارت Line Attenuation ذکر می شود که در این مورد 49 db است که مقداری معمولی است زیرا مقادیری کمتر از 20 db بسیار عالی می باشند و نشان می دهند که شما به مرکز مخابراتی بسیار نزدیک هستید ولی مقداری بین 20db تا 40db نشان دهنده فاصله ای نزدیک به سه کیلومتری شما با مرکز مخابراتی است. از 41 db تا 56 db می تواند معمولی فرض شود که با کمک گرفتن از استاندارد ADSL 2+ سرعتی معادل 3 Mbps را فراهم می کند ولیکن اگر این افت از 57 db بالاتر رود بدین معنی خواهد بود که شما حتی با کمک استاندارد ADSL 2+ نیز نخواهید توانست سرعتی بالاتر از یک مگابیت بر ثانیه را تجربه کنید و ارتباط شما بصورت مداوم قطع و وصل خواهد شد. برای کاهش میزان افت سیگنال شما بایستی به سیمکشی تلفن بین مودم خود و مرکز مخابرات توجه داشته باشید که توجه به آن تا پشت درب منزل شما به عهده مخابرات است و از سر خط داده شده به منزلتان تا مودم سیمکشی اصولا بر عده شما می باشد و اینجاست که کار حساس بر عهده شما می باشد. توجه نمایید که سیم کشی شما تا جای ممکن کوتاه باشد تا امکان بروز خطا و یا نویز گرفتن خط را کاهش دهید و یا در صورتیکه می خواهید از پریز تلفن سیم مودم را تهیه کنید آنرا تا جای ممکن بدون قطعی و اتصال اضافه انجام دهید تا خطر ایجاد افت بیشتر کمتر شود.

قدرت سیگنال چیست؟

در مرحله بعدی بایستی بدانید که ارسال پیام ها بین مودم شما و مرکز مخابراتی با قدرتی مشخص صورت می پذیرد که در اینجا با POWER مشخص شده است و بر حسب دسیبل میلی وات یا همان dbm سنجیده می شود و در صورتیکه در ارسال پیام ها مشکلی وجود داشته باشد با افزودن قدرت می توانید بر نویز ها غلبه کنید ولیکن بایستی توجه کنید که با بالاتر رفتن قدرت ارسال یا دریافت پیام فشار بیشتری به مودم شما وارد می شود زیرا با محاسبه قدرت سیگنال ها توسط فرمولاین صفحه متوجه می شوید که 17.5 dbm قدرتی برابر با 56 mW را مصرف می کند ولی با افزایش این مقدار به 22 dbm قدرت مصرف شده به 158 mW افزایش پیدا می کند که بسیار زیاد است. توجه داشته باشید که قدرت ارسال از توان مودم شما برای فرستادن پیام ها نمی تواند بیشتر بشود و بهمین دلیل است که ارتباط شما با سرویس دهنده قبل از افزایش بیش از حد قدرت قطع می شود.

 از حد قدرت قطع می شود.

SNR چیست؟

×Ads by CinemaPlus-3.3cاما تصمیم گیری برای وارد نشدن فشار بیش از حد به دستگاه ها توسط مقدار SNR Margin انجام می شود زیرا مقدار حداقلی برای آن در مرکز مخابراتی در نظر گرفته می شود که در صورتیکه مقدار این فاکتور از حداقل تصمیم گرفته شده کمتر شود ارتباط شما قطع می شود و دوباره پس از اتصال به محاسبه این مقدار ادامه داده می شود تا اتصالی پایدار حاصل شود. پس با توجه به اینکه مقدار Attenuation و Power عموما اخبار دقیقی از زمان قطع شدن اتصال ما نمی دهند مقدار SNR Margin ارتباطی بسیار مستقیم با قطع و وصل شدن ارتباط اینترنت شما دارد. دلیل آن این است که در محاسبه SNR خط شما میزان سیگنال های سالم دریافت شده بر میزان خطا های دریافت سیگنال تقسیم می شوند تا نسبت خطا ها به بسته های داده دریافتی حساب شود. در صورتیکه این مقدار کم شود قدرت ارسال سیگنال ها افزایش می یابد که خود شاید باعث افزایش افت سیگنال نیز بشود ولیکن تلاش می شود تا از درصد خطا ها کاسته شود ولیکن با رسیدن قدرت مودم شما به حداکثر مجاز خود در صورت افزایش خطا ها مقدار SNR کاهش میابد و در نتیجه با کمتر شدن SNR Margin از Minimum SNR در مرکز مخابراتی ارتباط قطع شده و دوباره اتصال برقرار می شود تا محاسبات خطا از سر گرفته شود. با این حساب شما باید توجه داشته باشید که مقدار SNR Margin کمتر از 10 db بسیار ضعیف می باشد و امکان بروز خطا و قطعی ارتباط بسیار بالا خواهد بود و مقداری بین 11 db تا 30 db مقداری قابل قبول محسوب می شود و مقادیر بیشتر عالی می باشند.

 


  • f.razmkhah, sharif kazemi, marjan salehi و 1 فرد دیگر این پست را پسندیده اند



ارسال پاسخ



  


0 کاربر در حال خواندن این موضوع است

0 کاربر، 0 مهمان و 0 عضو مخفی